SOME


Sosiaalinen media tarkoittaa verkon yhteisöjä ja ohjelmia, joille on tyypillistä käyttäjien rooli sisällöntuottajina ja aktiivisina osallistujina.

Sosiaalisen median palvelut ovat usein maksuttomia ja helppokäyttöisiä. Ne voivat rikastuttaa opetusta ja käytössä olevia oppimisympäristöjä antamalla opiskelijoille paremmat mahdollisuudet hallita tuottamiaan tekstejä ja luoda omia sisältöjä yksin tai yhdessä opiskelijaryhmän kanssa. Suljettujen oppimisympäristöjen materiaalit ja opiskelijoiden tuottamat aineistot jäävät usein kurssialueelle opintojakson päätyttyä, mutta sosiaalisen median ohjelmissa opiskelija voi itse hallinnoida henkilökohtaista oppimisympäristöään, joka jää hänen käyttöönsä opintojen jälkeenkin.

Sosiaalisen median ohjelmistojen opetuskäytön hyvinä ominaisuuksina voidaan listata seuraavat:
•    Opiskelijalähtöisyys ja oppimisen omistajuuden siirtyminen opiskelijoille
•    Oppimisprosessin jatkuvuus yhtä opintokokonaisuutta pidemmälle
•    Yhteisön hyödyntäminen oppimisessa
•    Yhteinen tiedonrakentaminen ja argumentointitaidot
•    Motivointi, aktivointi ja itseohjautuvuus

Lähde: Vinkkejä verkko-opetukseen, Tampereen yliopisto

Omassa opetuksessamme olemme käyttäneet mm. alla kuvattuja palveluita.

Instagram

Istagram on hieno paikka tallentaa esim. kuvia ja videoita. olemme käyttäneet Instagramia esim. retkien kuvaamiseen ja raportointiin, erilaisten tehtävien palautukseen (esim. sääkuvat) jne. Instagram on helppokäyttöinen ja nuorille tuttu. halpointa on, jos opettaja luo luokkatunnukset, joita käyttämällä oppilaat pääsevät lisäämään kuvia, kommentoimaan ja arvioimaan.

Linkkinä vielä Rita Keskitalon loistava kirjoitus Instagramin käytöstä biologian ja maantiedon opetuksessa OB-blogi

Facebook

Facebookin käyttö sopii myös hyvin oppimiseen. opettaja voi luoda suljetun ryhmän, jossa oppilaat voivat palauttaa tehtäviä, kommentoida ja jakaa tiedostoja. Myös kyselyiden tekeminen on mahdollista.

Blogit

Katso linkkejä blogisivulta Blogit.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti